Przedmiot działalności
PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 16 obejmuje swoim działaniem placówki znajdujące się w obrębie dzielnicy Praga-Południe. Rejon działania określa organ prowadzący - Uchwała Rady m.st Warszawy nr XXXV/873/2016 z dnia 22.09.2016 r.
Poradnia udziela pomocy uczniom, rodzicom i nauczycielom z placówek oświatowych mieszczących się na terenie jej działania oraz dzieciom i ich rodzicom, jeśli dzieci nie uczęszczają jeszcze do placówek, ale mieszkają w rejonie działania Poradni.
Poradnia, na mocy porozumienia pomiędzy organami prowadzącymi poradnie, może w wyjątkowych sytuacjach udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej osobom spoza swojego rejonu działania (mieszkającym na terenie miasta st. Warszawy), z wyłączeniem spraw dotyczących postępowania orzeczniczo-kwalifikacyjnego.
Do zadań Poradni w szczególności należy:
-
- diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży;
- udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności poprzez porady, konsultacje, prowadzenie terapii, w zależności od rozpoznanych potrzeb;
- wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego;
- pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego;
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży;
- podejmowanie działań z zakresu edukacji i profilaktyki (w tym profilaktyki uzależnień, ochrony zdrowia psychicznego) i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom;
- współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami w rozpoznawaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzież
- współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy dokonywaniu wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka/ucznia oraz analizy funkcjonowania ucznia/dziecka, opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
- współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych;
- współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami w określeniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego lub pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego na pisemny wniosek dyrektora, rodzica lub pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego;
- współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno–pedagogicznej;
- organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny;
- działania wspierające wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych;
- wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami;
- współdziałanie z innymi poradniami, placówkami służby zdrowia, placówkami doskonalenia nauczycieli oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom, młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.
Zadania pracownicy pedagogiczni realizują w poradni, w placówkach rejonowych oraz w szczególnych przypadkach w środowisku rodzinnym dziecka, zgodnie ze swoim zakresem obowiązków.
Poradnia na pisemny wniosek rodzica/opiekuna prawnego/pełnoletniego ucznia wydaje orzeczenia i opinie oraz informacje (wniosek dostępny na stronie internetowej Poradni lub w sekretariacie).
Zespoły Orzekające w PPP 16 wydają:
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
- orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
- orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania;
- orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
- opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (do czasu rozpoczęcia przez dziecko nauki w szkole).
Opinie o potrzebie WWRD oraz orzeczenia o potrzebie KS i o potrzebie IN, ze względu na autyzm (w tym Zespół Aspergera) wydaje Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 4 (Warszawa ul. Mińska 1/5, tel. 22 810 20 29).
Opinie o potrzebie WWRD oraz orzeczenia dla dzieci niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących wydaje Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna TOP (Warszawa ul. Raszyńska 8/10 tel. 22 822 77 17).
W Poradni, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, działa Zespół realizujący Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka.
We współpracy ze Specjalistyczną Poradnią TOP, realizujemy wsparcie dla dzieci w ramach Ośrodka Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczego (OKRO)
Poradnia obejmuje opieką dzieci od urodzenia oraz uczniów do ukończenia nauki w szkole ponadpodstawowej.
Metryka
Rejestr zmian
Rozwiń